דיכאון ותזונה

מחלות נפש הן חלק בלתי נפרד מחיינו בעשורים האחרונים, כאשר הנפוצות ביותר הן דיכאון וחרדה. על פי ההערכות, מחצית מכלל המבוגרים יתמודדו עם מחלת נפש במהלך חייהם, כאשר נשים מאובחנות פי שניים מגברים. במשך עשרות שנים האמנו שחוסר איזון כימי הוא הגורם למחלות פסיכיאטריות ונפשיות,  והפתרון היחיד הוא תרופתי. למרות שיש מי שזקוק לתרופות, ישנן הוכחות הולכות וגוברות כי מצבים אלה קשורים גם לאורח החיים המודרני. התזונה שלנו מלאה במזונות מעובדים שגורמים ליותר דלקות; לגוף שלנו חסרים פעילות גופנית ואור שמש והוא נחשף לאלפי כימיקלים ולחצים מדי יום. רבים מאלו עשויים להיות הגורמים לדלקות, בעיות תזונתיות, דלקות מעי, דיסביוזה (הפרעה בהרכב החיידקים במעיים), שינויים הורמונליים ועוד, וכל אלו יכולים להוביל בסופו של דבר למחלות נפש.

מחסור בויטמינים

מחסור חמור בויטמין B12 קיים אצל כ-40% מהאוכלוסיה, והוא נמצא ב-27% מהחולים בדיכאון. דיסביוזה במעיים (הפרעה במיקרוביום, הרכב החיידקים במעיים), בעיות עיכול, תזונה המעודדת דלקות ותרופות כמו חוסמי חומציות בקיבה (PPI) נקשרו כולם למחסור ב- B12. מדובר בויטמין בעל חשיבות רבה הנמצא בדגים, בשר, עוף, מוצרי חלב וביצים, וממלא תפקיד חיוני ביצירת תאי דם אדומים, חילוף חומרים בתאים, תפקוד עצבי וייצור DNA. נוסף על כך, נראה כי B12 הוא נוגד דיכאון רב עוצמה, והדעה הרווחת מצביעה על תרומה שלו להסרת חלבונים דלקתיים והפחתת דלקת. B12 מעודד מתילציה של DNA – תהליך חיוני ביותר ליצירת תאים והפחתת מוות תאי ודלקות – ואנשים הסובלים מליקויים במתילציה נוטים יותר לסבול מדיכאון וחרדה. מצב זה מתוקן בקלות על ידי תוספי תזונה המכילים B12.

חוקרים הראו גם קשר בין ירידה בצריכה של חומצת השומן אומגה 3 מדגים וממקורות אחרים לבין עלייה בשכיחות דיכאון חמור. נמצא כי לשתי חומצות השומן ממשפחת אומגה 3 (EPA ו-DHA), יש השפעות נוגדות דיכאון בבני אדם. צריכה יומית של אומגה 3 במינונים של 1.5-2 גרם ביום נמצאה כמשפרת מצב רוח אצל אנשים הסובלים מדיכאון קליני.

נוסף על כך, מחסור בוויטמין D הפך גם הוא נפוץ יותר בשל היעדר חשיפה לשמש (הנובע מישיבה בחללי עבודה סגורים) ודיסביוזה של המעיים (כתוצאה מהיעדר תזונה נכונה). ויטמין D חשוב למספר תפקידים מכריעים בגוף ובמוח, והוא מסייע בשמירה על תאי מוח בריאים ובהפחתת דלקות במוח, הקשורות לזיכרון ויכולות קוגניטיביות. רמות ויטמין D נמוכות נקשרו להפרעה רגשית עונתית (SAD), צורה של דיכאון שבא והולך בתבנית תקופתית, וקשור בעיקר לחודשי החורף הקרים והחשוכים. מחסור חמור יותר בויטמין D נמצא  כקשור בדיכאון קליני והפרעות פאניקה.

הקשר בין מחלות מעי ודיכאון

במשך אלפי שנים נטען כי "כל המחלות מתחילות במעיים", וכיום נראה שאכן מחלות מעי קשורות למצבי חולי רבים, ואולי גם למחלות נפש. מחקרים רבים מצאו קשר בין מחלות מעי דלקתיות והשפעתן על המוח. עצב הוואגוס הוא העצב הארוך ביותר בגוף האדם והוא מחבר (בין היתר) בין המוח למעיים. רבים מאיתנו מכירים ממקור ראשון את הקשר בין המוח למעי, בין אם כאשר אנו נמצאים במצבי לחץ וחווים כאבי בטן, ובין אם בסיטואציות מרגשות בהן אנו חווים "פרפרים" בבטן. נראה אפוא, כי מדובר בקשר דו-כיווני, ודלקת במעי יכולה לעורר תגובה דומה במוח. דלקת במעיים הנגרמת כתוצאה מזיהומים, מזון מעובד או מזונות אלרגניים כמו גלוטן, חלב, סוכרים ותחליפים, מביאה לעלייה ברמות הסמנים הדלקתיים בדם, ואלה בתורם עלולים להוביל לדיכאון. מסתמן כי ישנו קשר ישיר בין סמנים אלה לרמת הדיכאון, משמע רמות גבוהות יותר של סמנים דלקתיים גורמות לדיכאון וחרדה חמורים יותר. מצבים מסוימים, כמו מחלת הצליאק, הקשורים לסמנים אלה כמו גם למחלות מעי דלקתיות (למשל קרוהן וקוליטיס), מסתמנים לעתים קרובות כהפרעות פסיכיאטריות. חרדה ודיכאון הן תופעות שכיחות במחלת הצליאק.

המיקרוביום שלנו, הלוא הם אותם טריליוני החיידקים השוכנים במעיים, חיוניים גם כן לתפקוד התקין של המוח. חוקרים גילו סוגים מסוימים של חיידקים שעשויים להיות קשורים לחרדה ודיכאון, ומצאו למשל רמות נמוכות או לא קיימות של זני חיידקים כמו קופרוקוקוס ודיאליסטר בחולים בדיכאון קליני. ההשערה המנסה להסביר ממצא זה אומרת שחיידקים אלה מעורבים במסלול ייצור הדופמין, מוליך עצבי הגורם לתחושה טובה, ובנוסף הם מקורות לייצור בוטיראט, חומר אנטי דלקתי רב עוצמה. מחקרים רבים כיום בודקים את ההשפעה שיש להשתלת צואה על הסובלים מדיכאון. השתלת מיקרוביוטה בצואה (FMT) היא הליך שבו חיידקי מעי מצואה של תורם בריא מועברים לאדם לא בריא. FMT שימש לטיפול בזיהומים חמורים במערכת העיכול, למשל על ידי החיידק C. Difficile, ולאחרונה השתלה זו נמצאה כיעילה לטיפול באנשים הסובלים מדיכאון וחרדה חמורים. הצלחת השתלות צואה בטיפול בדיכאון חמור תומכת עוד יותר בתפקיד המיקרוביום בבריאות הנפש.

לסיכום, רבים נוטים להפחית בערכה של תזונה נכונה והשפעתה על בריאותנו, הן הפיזית והן הנפשית. שמירה על תזונה בריאה ומאוזנת מצריכה מאיתנו מאמץ, לכן רבים מאיתנו מעדיפים להישען על מזון מעובד ומהיר. אך המחיר הבריאותי שאנו משלמים הוא כבד מאוד, ויש לקוות שהמודעות לכך תעלה עוד יותר עם הזמן.

מגיע לך לשפר את איכות חייך וליהנות מהתאמת הטיפול התרופתי